Lennureisija õigused

Print

Lennureisijatel tuleb oma plaane tehes tahes-tahtmata arvestada, et lendude hilinemised-tühistamised on selle transpordiliigi argipäevaga kaasas käiv osa. Reisija kaitseks ja riskide maandamiseks on Euroopa Liidus paika pandud ühtsed lennureisijate õigused.

  • Kui lennujaamas ilmnevad probleemid, tuleb Sul esmalt üles otsida lennufirma töötajad või esindajad, kellelt saad küsida abi ja infot. Neil on ka kohustus jagada teavet lennureisijate õiguste kohta.
  • Kui Su lend hilineb üle kahe tunni, on lennufirmal hoolitsuskohustus: Sulle tuleb pakkuda süüa-juua ja sidevõimalust (näiteks 2 tasuta telefonikõnet). Olenevalt sellest, kui palju lend hilineb, on Sul õigus ka lennupileti eest kas raha tagastamisele (kui Sa otsustad reisist loobuda) või tasuta majutusele (kui lend lükatakse järgmisele päevale).
  • Ülebroneeringu korral peab lennuettevõtja Sinult küsima, kas loovutaksid oma koha vabatahtlikult kokkulepitud hüvitise eest. Kui nõustud, peab lennufirma Sulle pakkuma ka teist võimalust sihtkohta jõudmiseks või hüvitama piletihinna. Kui Sa ei nõustu vabatahtlikult, vaid Sind jäetakse lennust maha vastu tahtmist, on Sul lisaks teisele võimalusele sihtkohta jõudmiseks või piletihinna tagasi saamisele, õigus ka hüvitisele (125-600 eurot). Veel on Sul lennureisile mitte lubamise korral õigus hoolitsusele ning vajadusel ka majutusele (k.a transport majutuskoha-lennujaama vahel).
  • Lennu tühistamisel peab lennufirma pakkuma kas piletihinna hüvitamist või muid võimalusi lõppsihtkohta jõudmiseks. Samuti peab lennufirma Sulle pakkuma hoolitsust ja vajadusel majutust. Lisaks on Sul õigus hüvitisele (125-600 eurot). Hüvitise puhul on olemas ka erandid:
    • juhul, kui lend tühistatakse erakorraliste asjaolude tõttu (ilmastikutingimused, ootamatud tehnilised rikked, lennujaamapersonali streik jms) ei ole Sul õigust hüvitisele;
    • kui Sind teavitati tühistamisest vähemalt kaks nädalat enne reisi, ei ole Sul õigust hüvitisele;
    • kui pakutud asenduslennu väljumis- ja sihtkohta jõudmise aeg ei erine väga palju esialgse lennu aegadest, ei ole Sul õigust hüvitisele.
  • Kui Su pagas on rikutud, hilineb või kadunud, pöördu kohe vastavasse teenindusletti ning vormista raport. Rikutud pagasi korral tuleb lennufirmale kaebus esitada hiljemalt seitsme päeva, kadunud pagasi korral hiljemalt 21 päeva pärast. 
  • Kui Sinu liikumisvõime on piiratud näiteks puude või vigastuse tõttu, on Sul õigus saada abi nii lennujaamas kui ka lennuki pardal.

HEA TEADA

  • Kuigi Euroopa Liidu lennureisija õiguste määruse järgi ei peaks Sa lennu hilinemise korral hüvitist saama, on kohtupraktika kolmetunnised ja pikemad hilinemised võrdsustanud tühistamisega ja seega on Sul pikaajalise hilinemise korral siiski õigus lennufirmalt hüvitist küsida.
  • Infot regulaarlendudele piletite soetamisest leiad siit.
Vaata ka Lennuameti soovitusi: